JellyPages.com

Tuesday 27 August 2013

Kisah Aku dan Sepapan Telur

Memandangkan ma outstation ke P.D
dan kemungkinan petang ini akan balik
sedikit sebanyak kerja rumah di jalankan oleh aku.
Semalam kebetulan bekalan telur kat rumah dah habis.
Nak tak nak rajinkan diri ke pasaraya berdekatan untuk
membeli sepapan telur
betul ke ayat tu? haha
Mesti korang menyampah bacakan
takkan pasal beli telur pon nak cerita
nak tunjuk rajin laa tuh kan hehe.


Bukan itu isunya
sambung cerita ...
Dah masuk dalam giant ,siap pilih telur apa semua
aku pon ke kaunter untuk membayar.
lalu ku lihat kaunter sebelah ada orang lalu ke kaunter sebelah.
 Ada seorang cashier lelaki masih muda 
sebaya aku barangkali
 lalu bermula dialog ringkas antara kami.

Cashier : Nak bayar ke bang?

Aku       : Aaah nak bayar ,sambil letakkan sepapan telur  
               itu tadi 

Cashier : Tunggu kejap ye bang, sebab pokcik ni g ambil barang nak tambah .Dia malas nak beratur sekali lagi.

Aku       : Oh xpe, bukan nak cepat pon .ambik masa

                      Menunggu dalam masa lima minit

Cashier : Lama pokcik ni tak tahu hormat orang lain ke, geram pulok rasa.

Aku      :  Xpewla tunggu kejap lagi.
              Sambil menghulurkan senyuman
 
                    Kebetulan orang semakin ramai beratur.
dan pokcik tadi pon datang membawa barang yang diambil.
Lalu membayarnya.
 

Hidup ini memang sentiasa diuji 
tak kira yang tua mahupun yang muda
bersabarlah dan hulurkan senyuman
yang resah akan turut ikut lega.


Aku pon pernah menjadi cashier kat stesen minyak
kerja masa habis spm dulu
Sibuk macam mana kita usaha untuk senyum.

Kata kata yang mudah.
Yang muda hormat pada yang tua.
Yang tua kasih pada yang muda.

Sabar itu penyeri keimanan. 

Pandangan anda bagaimana?
tinggalkan pendapat anda semua
di ruangan komen
terima kasih :D
Assalamualaikum 
ai...


6 comments:

  1. rilex je tp klau da lme sgt belah g kaunter lain but selalu la berfikiran positif ..
    myb pkcik tu skit kaki tu jln lmbt sket ke kaunter :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi tau xpew sokong2 . kita rilex je ,abg cashier tu yg geram hehe maybe dia takut customer sound dia kan.

      sabo je la :D

      Delete
  2. sebenarnya x leh kata kt cashier tu gak, mgkin dye pn da ltih sehari bkerje... pepe pun, senyuman mrupakan pnawar dlm keadaan mcm tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe itulah kalau ikut penat semua penat kan . Tapi beza bagi kita yang beriman dan sbg pekerja yg bagus cuba positive kan diri :D

      apa apa pon kita semua manusia ,tak sempurna pasti ada lebih kurangnya.
      insyaAllah sama sama usaha hihi.

      Delete
  3. cuti ni saya berkerja as cashier mmg perlu kekuatan untuk senyum !

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang ada pengalaman pasti merasainya, ikhlas bekerja juga dikira ibadah
      moga diterima amalan kita insyaAllah :)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...